نحوه آرماتوربندی و اجرای راه پله های بتنی از صفرتا صد | elitarchgroup


نحوه آرماتوربندی و اجرای راه پله های بتنی از صفرتا صد | elitarchgroup

بعد از قرار دادن اولین سنگ پیشانی، حالا نوبت اولین اجرای اولین سنگ طراحی ویلا کف پله می‌باشد. برای این کار زیر سنگ کف را ملات ماسه و سیمان ریخته و با حفظ ارتفاع و مقدار پیش آمدگی، سنگ کف را در محل قرار داده و با چکش لاستیکی چندین ضربه سنگ زده می‌شود تا به خوبی به ملات بچسبد. جزئیات اجرایی ساخت پله بتنی باید به طور دقیق در نقشه‌های سازه آورده شود، تا بتوان پله‌ای بی‌عیب و نقص را اجرا کرد. راه پله در طرح لرزه‌ای ساختمان در نظر گرفته می‌شود و به عنوان قسمتی از سازه که صلبیت بالایی در برابر زلزله دارد شناخته می‌شود؛ با ویکی ساختمون همراه باشید. آرماتورهای طولی شمشیری راه پله در تراز پاگرد خم شده و روی تیر میان طبقه خواهند نشست. برای جلوگیری از ایجاد پِرت مصالح بهتر است میلگردهای طولی شمشیری و پاگرد به صورت یک تکه خم و اجرا شوند.

  • از جمله مواردی که در تعیین روش اجرایی راه‌پله تأثیرگذار است، می‌توان به مقدار بار، شکل ظاهری و مصالح پله اشاره کرد.
  • ابتدای کار بگوییم که بتن اکسپوز ها یکی از عناصر بسیار مهم در نماها و دکوراسیون داخلی و خارجی می باشد و حتی می توان از آن ها به عنوان کفپوش استفاده نمود.
  • بار مرده راه‌پله نیز شامل وزن اجزای دائمی ساختمان نظیر سازه راه‌پله، سفت کاری، نازک کاری، پوشش‌ها و دیگر بخش‌های سهیم در اجزا سازه ای و معماری آن می‌شود.
  • لذا ممکن است که نیازمند ترمیم قطعات بتن اکسپوز باشیم که بسته به شرایط پروژه و سطح مورد نظر تکنیک­های مختلفی به کار گرفته می­ شود.
  • همچنین استفاده از پله ها و مشخصات ساکنانی که از آن استفاده خواهند کرد را تجزیه و تحلیل کنید.

بتن پایه است، اما مواد دیگر برجسته هستند، مانند شیشه در نرده و چوب در گوشه هر پله. پلکان کوچک امکان دسترسی به پلکان دیگری را فراهم می کند، این پلکان با طراحی بسیار خلاقانه . هر چند در هنگام بهره‌برداری از آن به صورت یکنواخت دیده میشود. حتماً بتن را پس از تخلیه توسط ویبراتور مناسب، متراکم کرده و بعد نسبت به ماله کشی اقدام گردد. سر میخ‌های اتصال این پشت بندها برای باز کرد‌ن قالب تا انتها کوبیده نشود . پیشانی و کف پلّه را با استفاد ه از تراز د قیق و گونیا ، رسم کنید.

ابعاد سفارشی

در اجرای این پله ها مانند پله های دو طرفه باید توجه ویژه ای به اتصال تیر بین طبقات و پاگرد به ستون های اطراف راه پله توجه شود. پله بتنی پس از ارسال همانند روش های سنتی با استفاده از چسب های اپوکسی یا چسب های بر پایه سیمان (چسب پودری) بر روی سطح مورد نظر وصل می شوند. ترکیب بندی خاص پله بتنی پیش ساخته خود ضامن تامین پایایی قطعه در زمان بهره برداری است. هم جنس بودن پله بتنی پیش ساخته با سطح بستر ضامن تامین دوام و پایایی این پوشش ها تحت تنش های ارتعاشی و حرارتی است. برای داشتن پله گرد بتنی از پله های بتنی پیش ساخته نیز می توان استفاده کرد که البته این پله ها در تعداد کم و ابعاد کوچک ساخته می شوند.

پله بتنی اکسپوز محوطه ویلا

بار معادل پله به‌صورت یک بار متمرکز و یک لنگر به گره مورد نظر اعمال می‌شود. توجه داشته باشیم که به‌دلیل طره بودن پاگرد، لازم است علاوه بر بار زنده گسترده، یک بار زنده متمرکز مطابق مبحث 6 مقررات کلی ساختمان در انتهای طره در نظر بگیریم و نیروی آن‌را به گره مورد نظر منتقل کنیم. نیازی به در نظر گرفتن همزمان اثر بار زنده گسترده و مترکز نیست. اصول کلی ساخت پله گرد بتنی درست همانند دیگر پله های بتنی است که به طور مفصل توضیح داده شد. تنها تفاوت این پله ها با مدل ساده آن است که در هنگام طراحی پله بتنی محاسبات دقیق تری صورت گرفته و طراحی با توجه و دقت بالایی انجام می گیرد زیرا کوچک ترین اشتباه در طراحی موجب بروز اشکال در راه پله گرد خواهد شد.